Genveje


Først med hjælpen på læreruddannelsen Først med hjælpen på læreruddannelsen

Lærerstuderende deltager i et didaktisk forskningsprojekt og får dermed kursus i førstehjælp – enten som almindelig undervisning eller gennem en Virtual Reality-maske! Se her hvordan..

Børneliv CAMES førstehjælp læreruddannelsen 
Lærerstuderende har i dette semester kunnet deltage i et forskningsforsøg, der lærer dem førstehjælp

Tekst og fotos af Anne Trap-Lind | den 16. oktober 2017

At arbejde med børn betyder også, at man skal træde til, når uheldet er ude – en skoleelev, der får noget galt i halsen eller et uheld i skolegården. Derfor tog læreruddannelsen med glæde imod et tilbud om at afholde førstehjælpskurser for lærerstuderende, som Copenhagen Academy of Medical Education and Simulation (CAMES) fra Herlev hospital og den frivillige forening Børneliv, har lavet. 

Førstehjælpskurset er et led i et nyt forskningsprojekt, hvor CAMES og Børneliv ønsker at undersøge, om brug af virtual reality-film (VR) i undervisningen på livreddende førstehjælpskurser kan styrke læringen. 

”Forhåbentligt kan VR-film skabe et mere livagtigt, men samtidig trygt og sikkert læringsmiljø og øge de kommende læreres mod til at handle i de svære situationer - og måske endda være med til at gøre forskellen mellem liv og død”, siger forskningsansvarlig lære Camilla B Sørensen, som både er medlem af foreningen Børneliv og aktuelt ansat på CAMES, Herlev Hospital. 

Et virtuelt worst case scenario

Inden for de seneste år er brugen af virtual reality (VR) i forbindelse med bl.a. uddannelse og psykoterapi, blevet højaktuel. Førstehjælpskurset bliver tilbudt i form af to forskellige hold – et hvor kursisterne på traditionel vis får tænkte uheldsscenarier med børn, der kommer til skade, læst højt – og et andet, hvor de tænkte uheldige scenarier er blevet indspillet som små film i Virtual Reality.

SE VR-filmene, der viser worst case scenarios: I VR filmene medvirker bl.a. Thure Lindhart, Birgitte Hjort Sørensen og Bodil Jørgensen. Projektet er støttet af CAMES samt Laerdal. 

De første lærerstuderende deltog i et virtuelt førstehjælpskursus i forbindelse med studiestart. Her så man på læreruddannelsen en god mulighed for, at tutorer kunne ruste sig til – udover at hjælpe børn i fremtiden – at hjælpe  fulde folk på rusturen, hvis det skulle gå så galt på læreruddannelsen også. Medierne var i hvert fald fulde af gode historier om nye studerende, der berusede sig lige lovligt meget.

Inde i VR-masken befinder man sig som kursist pludselig midt i en film, hvor børn løber rundt omkring dig i en skolegård og griner og leger … og pludselig er der én, der råber om hjælp! En tililende lærer i skikkelse af den kendte skuespiller Ture Lindhardt ser op på dig og spørger: ”Hvorfor gør du ikke noget?” Og så er førstehjælpskurset i gang.

Personer der arbejder med børn skal rustes

CAMES og Børnelivs førstehjælpskursus er 2 1/2 times teori – film og praktiske øvelser på børnedukker, der skal have hjertemassage, afhælpes ved kramper, eller når de har fået noget galt i halsen. Det er både læger, børnelæger og medicinstuderende underviser.

”Vi ved fra tidligere forskning, at man kan sikre bedre overlevelse og mindske følgevirkninger, hvis folk i nærheden kan træde til og yde førstehjælp, inden ambulancen ankommer. I flere år har Børneliv undervist lærere og pædagoger i akut førstehjælp til børn, da vi mener, at personer som arbejder med børn bør være rustet til dette”, siger Camilla B Sørensen. 

Den 19. og den 25. oktober kører der igen førstehjælpskurser, der er fuldt bookede.  

De endelige resultater af forskningsprojektet om førstehjælp med Virtual Reality vil være færdigbehandlet og efter planen publiceret i løbet af foråret 2018.

Kontakt

Projektleder, læge, Camilla Birgitte Sørensen camilla.birgitte.soerensen@gmail.com

Læs mere på Børnelivs hjemmeside.