Hvem: Next Uddannelser København samt UCN som samarbejdspartner til Metropol
Hvad: Diplommodul på 10 ECTS-point tilrettelagt til erfarne lærere
Hvordan: Undervisningsforløb med basisdel, action learning forløb og toningsdel
Hvornår: Foråret 2016 - og hvert forår frem til 2020.
Mål
Et fagligt løft af erfarne undervisere på Next Uddannelser København i forbindelse med kravene i erhvervsuddannelsesreformen.
Samtidig kunne forløbet bidrage til at skabe en fælles pædagogisk platform for den nyfusionerede skole og skabe en større videndeling og sparring på tværs af de to undervisergrupper.
Løsning
Skolen har arbejdet med LP-modellen som en systemisk model i organisationen. Med et ønske om at integrere LP-modellen i opkvalificeringen, blev der indgået et samarbejde mellem Metropol og UCN om en fælles udvikling af et forløb, skræddersyet til skolen. Metropol var ansvarlig for udførelsen af forløbet, med undervisere fra både Metropol og UCN. Der blev indgået et samarbejde om en fælles udvikling af et skræddersyet forløb, der matchede skolens ønsker samtidig med, at det opfyldte de formelle krav til et sådant forløb.
Løsningen blev en model, skræddersyet over modulet ’Undervisningsplanlægning og didaktik’ – med to toninger, der matchede skolens ønsker.
Alle lærere har et fælles intensivt basisforløb på 2 uger/4 undervisningsgange. Herefter er der et action learning forløb på 6-8 uger, hvor lærerne er tilbage i deres undervisning. Her afprøves metoder fra basisdelen, og lærerne løser forskellige opgaver, som de tager med tilbage til den afsluttende del af forløbet.
Forløbet afsluttes med endnu et intensivt forløb på 2 uger/4 undervisningsgange. Her har de mulighed for at vælge en toning, således at de arbejder med særligt fokus på differentiering eller på pædagogisk brug af it.
Effekt
Next Uddannelser København opnår, at alle undervisere, der deltager i forløbet, bliver opkvalificeret med 10 ECTS-point. Derudover opnår skolerne, at underviserne får en fælles pædagogisk platform at stå på.
Metoder brugt i forløbet
Forløbet krævede nøje planlægning, da mange elementer skulle spille sammen – opdelingen af modulet, praksisforløbet i midten, to toninger med samme endemål, LP-modellen som underliggende systemisk tilgang og samarbejde om udførelse mellem to professionshøjskoler.
Selve undervisningen blev tilrettelagt som en kombination af oplæg, gruppearbejde og bearbejdning af hjemmeopgaver. Til action learning forløbet blev der oprettet en fælles elektronisk platform, hvor underviserne kunne hente materialer og opgaver. Der blev valgt en eksamensform, hvor underviserne skulle præsentere et praktisk produkt, fx i form af en video, for at holde fast i praksisnærheden fra action learning forløbet.
Tid og ressourcer
Forløbet har en varighed af ca. 4 måneder. Hvert forår oprettes 3-4 hold, der kører parallelt, indtil alle erfarne lærere har været igennem opkvalificeringen. Der er koblet 2 undervisere fra Metropol og 3 undervisere fra UCN på forløbet.
Kontakt
Nationalt Center for Erhvervspædagogik
Christina Hartmann Nielsen, Uddannelseskonsulent
Tlf.: 5138 0381
chhn@phmetropol.dk