Genveje


Kan en ko lære dig noget?Kan en ko lære dig noget?

Af Thomas Moos Jensen
11. marts 2013

Forskningens Døgn den 4 maj: Oplev forskning i øjenhøjde, når Metropol i samarbejde med Landbrug & Fødevarer inviterer til sjove aktiviteter, der viser mulighederne for faglig læring ved gårdbesøg. Mød en ko, test dine sanser og deltag i debatten. Læs mere om Pernille Malberg Dygs ph.d. om maddannelse og faglig læring i folkeskolen.

I moderne globaliserede fødevaresystemer er forbrugere, især børn, i stigende grad frakoblet en forståelse for naturen og for hvor maden kommer fra. Det har en betydning for vores madvaner, og har som sådan indvirkning på såvel sundhed, miljø og landbrugsudviklingen.

En række lærere og skoler i Danmark har som del af en udeskolepædagogik opstartet samarbejder med landmænd om gårdbesøg. Sådanne gårdbesøg kan medvirke til, at børn får en direkte forståelse og interesse i, hvordan deres mad produceres, og en tættere relation til naturen i landbruget og til producenterne.

Erfaringerne viser, at et gårdbesøg men også længere forløb, eksempelvis skolehaver, er en spændende og effektiv måde for børn at komme udenfor klasseværelset og lære om maden, naturen og landbruget.

Forskningens Døgn: Kan en ko lære dig at regne?

Du kan møde Pernille Malberg Dyg på Forskningens Døgn den 4. maj kl 10-14 på Sigurdsgade 26 på Nørrebro.

Metropol vil i samarbejde med Landbrug & Fødevarer sætte fokus på forskning i øjenhøjde og inviterer derfor til nogle sjove aktiviteter, der viser mulighederne for faglig læring ved gårdbesøg.

Mange børn aner ikke hvor deres mad kommer fra. Her kan gårdbesøg medvirke til, at børn får en direkte forståelse og interesse i, hvordan deres mad produceres. Gårdbesøg kan desuden være med til at fremme den faglige forståelse i fag som natur/teknik, matematik og biologi.

Ved siden af aktiviteterne, der er sjove for børn, vil Pernille Malberg Dyg, ph.d.-studerende og lektor ved Professionshøjskolen Metropol, præsentere foreløbige resultater fra ph.d.en ’Maddannelse og faglig læring i folkeskolen gennem gårdbesøg’.

Både forældre, børn og skolelærere vil gå klogere herfra!

Læs mere om arrangementet

Forskningens Døgns hjemmeside

Jeg kan høre på børnene, at det har været så fantastisk. De føler, de har lært noget… Det er en helt ny verden, der åbner sig for dem, og de forstår hvordan tingene hænger sammen.

Landmand i projektet

Det fremhæves af lærere, at gårdbesøg giver muligheder for at koble noget komplekst og abstrakt teori i f.eks. matematik, natur/teknik, biologi og hjemkundskab sammen med konkrete øvelser og sanselige og praktiske erfaringer ude på markerne og i staldene i samarbejde med engagerede landmænd.

Gården og marken er et spændende sted at lave forsøg i natur/teknik, matematikopgaver og giver bl.a. de børn, der ellers har svært ved at sidde stille og lære, nogle positive oplevelser og læring. En landmand fortæller begejstret, at børn i det hele taget synes, at det er en stor oplevelse: ”Jeg kan høre på børnene, at det har været så fantastisk. De føler, de har lært noget… Det er en helt ny verden, der åbner sig for dem, og de forstår hvordan tingene hænger sammen.”

Læs hele Pernille Malberg Dyg's blog om gårdbesøg og maddannelse på Videnskab.dk

"Maddannelse og faglig læring i folkeskolen gennem gårdbesøg" (ikke længere tilgængelig)

Læs mere om Pernille Malberg Dyg's ph.d.-projekt

"Maddannelse hos børn gennem gårdbesøg"

I Pernille Malberg Dygs ph.d.-projekt undersøger hun forskellige samarbejdsformer, motivation, læringsmål og værdier blandt landmænd og lærere, der arbejder sammen om at fremme børns forståelse for naturen, landbruget og bæredygtighedsperspektiver.

Formålet med ph.d.-projektet er, at bidrage med forslag til udviklingsmuligheder samt at bidrage til det relativt begrænsede teoretiske fokus på begreberne "maddannelse" og "madmedborgerskab".

Foreløbige resultater viser, at dét, der motiverer landmand og lærere til at samarbejde, er muligheden for at give eleverne en tættere forbindelse til naturen og landbruget samt en forståelse for og interesse i landbruget og økologi fremover.


--- nyt fra Laura----