Genveje


Et sundt og bæredygtigt samfund starter i skolenEt sundt og bæredygtigt samfund starter i skolen

Lektor på Metropol Pernille Malberg Dyg har skrevet et blogindlæg på Videnskab.dk om skolens betydning for et fremtidigt bæredygtigt samfund.

Af Pernille Malberg Dyg, Lektor på Metropol, ph.d. og cand.tech.soc.

Skolens betydning for omstillingen til et bæredygtigt samfund er helt central. Derfor skal der også gøres en indsats, hvis børn skal vide, at maden ikke kommer fra køledisken, og naturen ikke kun ses på tv - og samtidigt lære at tage et ansvar.

I min forskning har jeg undersøgt læreres og landmænds motivation for at samarbejde og deres læringsmål omkring børns mad-, natur- og landbrugsforståelse. Det har jeg gjort ud fra en bagvedliggende overbevisning om, at det er vigtigt at børn forstår, kommer i kontakt med og interesserer sig for naturen, maden og det omkringliggende samfund. Det er vigtigere end nogensinde før at udvikle bæredygtige og innovative kompetencer i blandt eleverne, som retter sig mod omstillingen til en bæredygtig fremtid.

Fremtidens borgere og forbrugere

Med den måde vores samfund og fødevaresystem er bygget op på i dag, behøver vi ikke at vide noget om landbrug, dyrke vores egen mad eller tage hensyn til sæson, når vi handler i supermarkedet. Så man kan spørge sig selv, hvorfor børn skal ud i naturen, ud på marken, i stalden eller i skolehaven og lære om landbrug og dyrke deres egne grøntsager?

Læs resten af bloggen på Videnskab.dk

Et sundt og bæredygtigt samfund starter i skolen (ikke længere tilgængelig)