Genveje


Brag og sprøjt da undervisningsministeren besøgte Metropols naturvidenskabsfestivalBrag og sprøjt da undervisningsministeren besøgte Metropols naturvidenskabsfestival

4.000 skoleelever, 100 Metropol-studerende og en minister skabte masser af liv på Metropols læreruddannelse i uge 39. Metropol modtog prisen for årets bedste festivalevent, og de københavnske elever og ministeren kunne både smage melorme, affyre raketter og lære om elektricitet.

Skal I ikke prøve at smage en melorm eller en melorme-pandekage”, spørger en socialrådgiverstuderende, der bemander en bod om fremtidens energikilder. Tre piger fra fjerde klasse på Utterslev Skole kigger på hinanden og smiler, og tager alle tre en melorm mellem fingrene.

3 modige piger prøvesmager melorme(Foto: Carsten Andersen)

”Én lille melorm indeholder ét gram protein, så melorme er faktisk en af de billigste og mest koncentrerede proteinkilder, der findes. Proteinmangel er en af hovedårsagerne til fejlernæring i udviklingslande, og orme som den her kan være en del af løsningen", fortsætter hun.

Tøvende putter de alle tre en melorm i munden.

”De smager som æggehviden i et spejlæg", råber den ene pige.

Se videoen fra Science på Frederiksberg


Fornem pris til Science på Frederiksberg

 

Læreruddannelsen på Metropol holder for tredje år i træk ”Science på Frederiksberg", som er en del af den nationale Naturvidenskabsfestival. I år har eventen vundet prisen for bedste festivalaktivitet, og undervisningsminister Christine Antorini overrakte prisen til projektleder Thomas Dyreborg Andersen fra Metropol og Inge Herrun Christensen fra Frederiksberg Kommune.

"Prisen for bedste festival-event går i år til Science på Frederiksberg. Arrangørerne formår at involvere eleverne bredt, så alle eleverne får nogle vedkommende oplevelser med science – ikke kun de allerede dygtige og engagerede elever. Desuden har arrangørerne lagt stor vægt på, at de oplevelser, eleverne får på festivalen, kan bruges aktivt af lærerne i undervisningen, når de kommer tilbage på skolen", lød det bl.a. i begrundelsen fra Christine Antorini.

Ministeren lærte om raketter og CO2

Efter prisoverrækkelsen gik Christine Antorini på rundtur blandt de mere end 30 forskellige aktiviteter om alt lige fra sunde vandløb og svinelunger til kropsforbrænding og rygerlunger. På en stand, der var udviklet af 8. klasserne på Duevejens Skole på Frederiksberg blev ministeren belært om, hvorfor der er så stor forskel på forskellige fødevarers CO2-produktion, og om hvorfor oksekød er den største klimasynder, når det kommer til fødevarer.

Ministeren tog det med et smil, da flaskeraketten sprøjtede lidt ved affyringen. (Fotos: Carsten Andersen)

Derefter drog ministeren ud i gården på Nyelandsvej, hvor studerende fra Metropol havde opsat et raketforsøg. Ved at pumpe luft ind i en flaske halvt fyldt med vand, indtil der var stort overtryk, ville flasken blive skudt 20 meter op i luften, når låget på flasken blev fjernet. Det fik ministeren æren af at prøve. Flasken fløj, vandet sprøjtede og ministeren grinede, til stor morskab for de mange skoleelever der spændt fulgte forsøget (Se videoen om forsøget nedenfor)


 100 studerende fra Metropol i tværfagligt forløb


Jakob,der er lærerstuderende har været med til at udvikle og bemande boden om melorme og fremtidens energikilder. Han har været glad for de 3 intense og lærerige uger med formidling af naturvidenskab:

”I vores gruppe havde vi alle sammen en interesse for udviklingslande, og det var baggrunden for at vi valgte at fokusere på underernæring og fremtidens energikilder. Vi er primært studerende fra lærer- og socialrådgiveruddannelserne, så vi har skullet læse op på en del omkring proteiner og ernæring. Men det har været lærerigt, især fordi vi har skullet formidle det til elever lige fra 1. til 9. klasse, fortæller Jakob.

’Selv de uengagerede elever bliver tændte”

Niels, der er fysiklærer på Johannesskolen i Hillerød er imponeret over den entusiasme arrangementet frembragte hos hans elever:

"Der var lige to af mine elever, som ellers ikke er de mest teoretiske, der hev fat i mig for at forklare mig, hvorfor man kan lave strøm ud af kartofler. Det er godt at se, hvordan man kan fange eleverne med spændende fra forsøg fra hverdagen. I fysiktimerne har vi jo ikke tid til at opstille den slags forsøg, så det er rigtig godt, at de her formidler viden om fysik og kemi på en ny måde til eleverne, siger Niels.

Det er to radiograf studerende, der viser hvordan man ved at forbinde 8 kartofler med et zinklod og et kobberlod i, faktisk kan få en pære til at lyse:

”Det er på grund af den saltholdige væske i kartoflerne, der reagerer med zinken og kobberet, at man kan skabe elektricitet på den måde”, fortæller den studerende.
 

Melorme-pandekagerne frembragte lige dele væmmelse og fascination hos de mange skoleelever.

Læs mere

Dansk naturvidenskabsfestivals hjemmeside