Genveje


Ekspert: Erhvervsskolereformen vil give enorme omvæltningerEkspert: Erhvervsskolereformen vil give enorme omvæltninger

Adgangskrav, kortere grundforløb og større krav i de almene fag. Det er nogle af de forandringer, de nystartede erhvervsskoleelever møder i disse dage. Hverken lærerne eller politikerne har endnu gjort sig klart hvor store ændringer, reformen medfører for erhvervsskolerne, vurderer den nye docent på Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Peter Koudahl.

Thomas Moos Jensen | 21. august 2015

"Reformen er simpelthen et fundamentalt forandret vilkår for at bedrive lærerarbejdet. Jeg tror også i en grad, som de, der har lavet den, ikke havde forestillet sig". 

Sådan lyder vurderingen fra Peter Koudahl, af den erhvervsskolereform, der netop er udrullet på landets erhvervsskoler. I et interview med Uddannelsesbladet er Peter Koudahl især kritisk over for, at man har afkortet grundforløbet på erhvervsskolerne til 20 uger. Det medfører at de almene fag kommer til at fylde langt mere på første år, og det vil gå udover værkstedsundervisningen, vurderer Peter Koudahl:

"Helt konkret må engelskundervisningen så ligge ude på værkstedet som en dimension af det at blive smed, for ellers har rigtig mange ikke skygge af chance for at nå at komme igennem det hele i et kortere forløb. Jeg tror simpelt­ hen ikke, at den faglærer, som synes, at han eller hun har gjort det her i mange år, fordi det virker, kan fungere mere. Og hvis det er rigtigt, kan der blive tale om en omfattende kulturforandring inden for mange af de traditionelle håndværksfag," siger Peter Koudahl.

"Der er absolut ingen evidens for, at lille Frederik i fjerde klasse tager sig sammen og anstrenger sig i matematik, fordi han ved, han skal have 2 i matematik i niende. 

Peter Koudahl, docent på Nationalt Center for Erhvervspædagogik på Metropol

Kritisk overfor adgangskrav.

I interviewet med Uddannelsesbladet er Peter Koudahl også skeptisk overfor, at der nu er opstillet adgangskravfor at komme ind på en erhvervsuddannelse:

"Der er absolut ingen evidens for, at lille Frederik i fjerde klasse tager sig sammen og anstrenger sig i matematik, fordi han ved, han skal have 2 i matematik i niende. Til gengæld er der evidens for, at det her har meget med forskellige sociale udgangspunkter og opvækstbetingelser at gøre".

Alt i alt forudser Peter Koudahl både utilfredshed hos lærerne og færre ansøgere til erhvervsuddannelserne som konsekvens af reformen:

"Jeg har meget svært ved at se, hvordan det skal hænge sammen. Der er god grund til at forberede sig på at optaget bliver mindre, og at frafaldet større, fordi eleverne ikke kan nå det, de skal, på den tid, der er sat af, samt at lærerne efterhånden finder ud af, at de skal til at bedrive deres arbejde på en helt anden måde. Man risikerer, at mange vil synes, at reformen derfor er noget værre noget."

Læs hele artiklen i Uddannelsesbladet #4 2015

"Reformen er simpelthen et fundamentalt forandret vilkår for at bedrive lærerarbejdet"


--- nyt fra Laura----