Genveje


Docent-forelæsning: Forebyggelse på et stærkere fundamentDocent-forelæsning: Forebyggelse på et stærkere fundament

Mette Juhl er uddannet jordemoder, master og ph.d. i folkesundhedsvidenskab. Se eller gense hendes tiltrædelsesforelæsning som docent, som nu er tilgængelig i filmformat.

Mette Juhl ser først og fremmest docentens rolle som rådgiver, vejleder og coachMette Juhl tiltrådte som docent i efteråret 2014. I sommer holdt hun tiltrædelsesforelæsning, og en filmversion er nu tilgængelig for alle.


Af Stine Rasmussen l Den 24. august 2015

I sin forskerkarriere har Mette Juhl gennemført kvantitative, epidemiologiske studier med udgangspunkt i store befolkningsundersøgelser – fx undersøgelsen ”Bedre Sundhed for Mor og Barn”, der bygger på data fra 100.000 gravide kvinder i Danmark. Hvilken betydning har det for en graviditet, hvis mor træner massivt? Betyder kvinders alkoholforbrug noget for deres evne til at blive gravide? Hvordan påvirker tunge løft i løbet af arbejdsdagen en graviditet?


I Mette Juhls tiltrædelsesforelæsning kom hun blandt andet ind på, hvad en docent egentlig laver. Hvilke kompetencer er påkrævet og hvilke forskningsområder er i spil? I et interview har hun tidligere sammenlignet posten med at være fødselshjælper for forskningsmiljøet:

”Jeg er vel en slags fødselshjælper i overført betydning. Som jordemoder har jeg deltaget i en del hjemmefødsler, som på flere måder er anderledes end hospitalsfødsler. Til en hjemmefødsel skal man glide ind i værtsparrets situation – understøtte og hjælpe, så de kommer godt i gennem. På sygehuset er det mig, der styrer situationen, og de vordende forældre er gæster på fødegangen. Det er en væsentlig forskel. Til en hjemmefødsel er man i situationen på en anden måde. Jeg lytter og opfører mig som den høflige gæst, jeg er. På samme måde ser jeg docenten som vejleder – en fagperson der kan lytte, stille spørgsmål og søge afklaring. På den måde kan jeg være med til at udstikke en retning og hjælpe nye forskningsprojekter på vej,” siger Mette Juhl, der har et godt og tæt samarbejde med både uddannelsesleder på jordemoderuddannelsen, institutchef og prodekan.

Mette Juhl ser koblingen mellem forskning, undervisning og praksis som en stor og spændende udfordring på Metropol:

”På Metropol bliver jeg konstant afkrævet svar på, hvordan de tre elementer kan bindes sammen. Jeg begynder virkelig at kunne se store perspektiver – og det er rigtig interessant, når mine kolleger kan fortælle, at det ofte er de studerende, der sætter ideer i gang, når det handler om nye forskningsprojekter. Så er koblingen til at få øje på,” siger Mette Juhl.

​Læs hele docent-interviewet med Mette Juhl