Genveje


Sådan finder forskning ind i uddannelserneSådan finder forskning ind i uddannelserne

Metropol er på rette vej, når det handler om at lade viden fra forskningsmiljøerne sive ind i undervisningslokalerne. I en film fra Forskningsdagen på Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet kan du høre forskerprofiler fortælle om, hvordan de kobler viden til praksis.


Af Stine Rasmussen l Den 12. november 2015

Gennem oplæg, diskussioner og posterpræsentationer fik ansatte, studerende og eksterne aktører indblik i den praksisnære forskning, der lige nu er i gang på Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, da Forskningsdagen for tredje gang samlede over 500 mennesker den 23. september. Fra vestimulation over fødevaresikkerhed til måltidsforskning og skulderskader – fagligheden spænder vidt, når de kloge hoveder inden for sundhed og teknologi på Metropol mødes til en snak om aktuelle projekter – og om hvordan forskningen bedst finder vej til undervisning og uddannelse. Den sidste tematik bliver behandlet i ovenstående film.  

”Det er vigtigt, at de studerende får kendskab til – og interesse for – forskning som disciplin. Det sker blandt andet ved at introducere videnskabelige artikler på et tidligt tidspunkt i løbet af uddannelsen. Desuden bliver de studerende tidligt involveret i forskningsprojekter sammen med deres undervisere, hvor de selv er med til at producere materialer, der giver dem en helt særlig tilknytning til deres profession og en frugtbar følelse af ejerskab,” siger Linda Schumann Scheel, prodekan på Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet. Hun fremlagde tidligere på året en undersøgelse, der beskriver, hvordan forskning kobles til undervisning på Metropol.

​Læs mere om Forskningsdagen