Genveje


Rapport viser veje til mere chancelighed i uddannelseRapport viser veje til mere chancelighed i uddannelse

En rapport fra Nationalt Center for Erhvervspædagogik indeholder beskrivelser af, hvordan lærere i grundskolen og i ungdomsuddannelserne kan udvikle skole- og undervisningsmiljøet, så flere lykkes bedre med uddannelse. Rapporten er positivt omtalt i Folkeskolen.

Presseklip l Den 22. marts 2016

skolerapportProjektet Chanceulighed – nej tak er et pædagogisk udviklingsprojekt, som er gennemført i Horsens Kommune i en fireårig periode fra 2010 til 2014. Chanceuligheden – den sociale arv - i det danske uddannelsessystem er en nød, der er svær at knække trods mange års indsatser og gode intentioner. 

Horsens Kommune satte sig for – i samarbejde med Nationalt Center for Erhvervspædagogik på Metropol – at undersøge, hvordan uddannelsesinstitutioner repræsenteret ved en folkeskole, et stx/htx-gymnasium og en erhvervsskole (tømreruddannelsen) ved et øget fokus, inddragelse af forskning og udvikling af ny praksis såvel som en ændret kultur kunne skabe mere chancelighed blandt eleverne.

Projektet resulterede i rapporten Veje til mere chancelighed i uddannelse, som Folkeskolen blandt andet omtaler sådan her: "Publikationen, der også rummer adskillige helt konkrete undervisningseksempler, kan varmt anbefales til inspiration for det umådeligt vigtige arbejde med at skabe øget chancelighed for vores børn og unge."

Omtale af rapporten i Folkeskolen


--- nyt fra Laura----