Genveje


Eksamensopgave skal fremme integration af syriske flygtningeEksamensopgave skal fremme integration af syriske flygtninge

To studerede på Metropol har udviklet et kursus i danske samfundsforhold til syriske flygtninge. Formålet er at skabe bedre integration i Hillerød kommune.

Kvinde søger job​To studerende vil give flygtninge fra Syrien en bedre introduktion til det danske arbejdsmarked. Foto: Colourbox.

Af Stine Rasmussen l Den 4. april 2016

To studerende på professionsbacheloruddannelsen i offentlig administration har omsat en konkret eksamensopgave til konsulentjob i Hillerød Kommune. Når de er færdige med praktik, skal Rania og Sarah sammen føre eksamensopgaven ud i livet: et integrationskursus med vægt på indføring i dansk kultur og danske samfundsforhold. Målgruppen er i første omgang syriske flygtninge, der netop har fået asyl i Danmark.

”Vi vil gerne give flygtninge en bedre forståelse af Danmark. Hvordan er uddannelsessystemet skruet sammen? Hvad kendetegner det danske arbejdsmarked? Hvordan logger man på netbank og får en digital identitet? Men en stor del af vores idé handler også om at give kommunens medarbejdere bedre indsigt i de udfordringer, der kan gøre det vanskeligt at integrere fx syriske flygtninge i Danmark,” siger Rania Tamim, som er 31 år gammel og studerende på professionsbacheloruddannelsen i offentlig administration. 

Sammen med 21-årige Sarah Senounou fik hun ideen til kurset – og eksamensopgaven – i faget Administrativ praksis og udvikling.

Begge piger er palæstinensere. Sarah er født her af forældre, der måtte flygte, men Rania kan selv huske rejsen til Danmark, der gik via syv lande.
Rania og Sarah

Kulturelle kompromisser

Ideen til kurserne er blevet til med baggrund i flere møder med integrationsteamet Hillerød Kommune. 

De ansatte her er meget begejstrede for Ranias og Sarahs idé, og de vil nu forvandle den til konkret handling med de to studerende ved roret. 

Kurset vil foregå på dansk (med tolk), men undervisningsmaterialet bliver oversat til arabisk. Kurserne bliver et frivilligt sideløb til den sprogundervisning, de nye borgere deltager i.

”Vi vil gerne hjælpe til en bedre introduktion til det danske arbejdsmarked. Fx ved at sikre virksomhedsbesøg før et praktikophold – på den måde får kursisterne et indblik i en hverdag på en arbejdsplads, inden de bliver kastet ud i et konkret forløb”, siger Rania og Sarah supplerer:

”I starten kunne min mor ikke forstå, at hun skulle arbejde. Men nu er hun heldigvis glad for det. Vi skal som nydanskere beholde vores kultur og vores værdier, men vi kan også gå på kompromis med den traditionelle levevis. Kvinder kan arbejde og samtidig passe børn og lave mad. Måske kan vi i højere grad sætte ord på nogle kulturelle problematikker, fordi vi selv har en baggrund i Mellemøsten.”

Lige ned i praksis

Underviser Johan Iversen er begejstret for de to studerendes opgave:

”Her er i høj grad tale om et projekt, som er relevant for praksis – en løsning der tager udgangspunkt i en konkret udfordring, som kommunerne står overfor. Systematikken i tilgangen er jeg ret imponeret over – de små innovationer, Sarah og Rania har foreslået i kommunes arbejdsgange, er udtryk for en proaktiv tankegang.”

​Læs mere om Professionsbacheloruddannelsen i offentlig administration


--- nyt fra Laura----