Genveje


Rift om sciencelærere på arbejdsmarkedetRift om sciencelærere på arbejdsmarkedet

ASTE er en profillæreruddannelse inden for naturfag og matematik. Det første kuld lærere er udklækkede og har fået en flyvende start på arbejdsmarkedet.

science paa frederiksbergUddannelsen til sciencelærer er tæt bundet til praksis, så de studerende afprøver undervejs deres nye viden og færdigheder i fx formidlingseventen 'Science på Frederiksberg', hvorfra billedet stammer. Foto: Anne Trap-Lind. 

Af Stine Munk Rasmussen l Den 4. oktober 2017

Advanced Science Teacher Education, ASTE, er en eksperimentel læreruddannelse, som bliver løbende udviklet i samarbejde mellem skoler, professionshøjskoler og universiteter. Målet er at give kommende lærere en stærk matematik- og naturfagsprofil med tværfaglig gennemslagskraft. Det første hold ASTE-lærere har fået en fin start på arbejdslivet – der er nemlig rift om den alsidighed og bredde, som sciencelærerne repræsenterer:

"De første 30 sciencelærere, der har afsluttet deres ASTE-uddannelse med biologi, geografi, fysik/kemi og matematik som linjefag, har alle sammen fået job – og mange har ovenikøbet haft flere gode jobmuligheder at sortere i”, fortæller lektor Klaus Rasmussen, Metropol, som har skrevet ph.d.-afhandling om ASTE-uddannelsen og løbende følger statistikken for ASTE-initiativet. 

ASTE-uddannelsen udbydes på UCC Campus Carlsberg og på Metropol og i samarbejde med Københavns Universitet og Aarhus Universitet. Uddannelsen har i en toårig projektperiode været finansieret med støtte fra Lundbeckfonden, men fortsætter nu uden den ekstra økonomiske håndsrækning:

”Projektet har med al tydelighed vist sig bæredygtigt, og jeg tror, at vi vil se en øget positiv udvikling i de kommende år. ASTE-uddannelsen har fået mono-fagligheder til at mødes i smukt samspil,” siger lektor Klaus Rasmussen.

I øjeblikket er der otte hold ASTE-studerende med 15-20 studerende på hvert hold.

Læs mere om sciencelærer-uddannelsen

Læs aktuel omtale af ASTE i Folkeskolen