Genveje


Studerende rådgiver Brøndbyspillere om sportsernæringStuderende rådgiver Brøndbyspillere om sportsernæring

Hvordan optimerer man madindtaget i en hverdag med masser af træning? Louise og Isabelle er studerende på Ernæring og sundhed. I syv uger har de været i praktik i Brøndby IF, hvor de blandt andet har kostvejledt elitefodboldspillere fra ungdomsafdelingen.

mere fodboldSportsernæring er meget mere end dyre energibarer og proteinshakes – det handler om at få det optimale ud af helt almindelige fødevarer. Foto: Colourbox.

Den 8. december 2017 l Af Stine Munk Rasmussen

Viden om mad og drikke har stor betydning for din præstationsevne, når du dyrker en krævende løbesport som fx fodbold, som stiller store krav til både kondition og muskelmasse. Louise Udstad Petersen og Isabelle Ottesen læser til professionsbachelor i Ernæring og sundhed på Metropol. Som et led i uddannelsen har de gennem syv uger været i praktisk i Brøndby IF, hvor de har rådgivet om sportsernæring på flere kreative måder – fx afholdt de en workshop for forældrene til ungdomsspillerne i U15-rækken:

”Man forbrænder rigtig meget energi, når man spiller fodbold, så det er vigtigt med masser af kulhydrater. Mange sportsfolk har fokus på protein, og det er rigtig fint til genopbygning af muskler, men kulhydraterne er altså også helt uundværlige som energikilde. Vi gav gode råd til de unge spilleres forældre og afholdt en madlavningsworkshop, hvor vi kom med konkrete bud på sunde snacks med solidt indhold af både protein og kulhydrat – fx fuldkornsknækbrød i stave og dip lavet på edamamebønner,” siger Louise Udstad Petersen, studerende på Ernæring og Sundhed. 

Mere end en energibar

Louise og Isabelle stod også for kostvejledningen af en skadet spiller, som efter en længere periode på bænken havde taget på. Ved at koble viden og praksis fik de nedsat fodboldspillerens fedtprocent markant, og han tabte sig over 4 kilo i forløbet.

Undervisere Lasse Kristian Suhr og Rikke Larsen har fulgt praktikken fra sidelinjen, og de glæder sig over de positive erfaringer fra fodboldklubben. Sammen med Mathias Kolringen har de netop skrevet en ny håndbog med gode råd om kost før, under og efter træning: 

”Sportsernæring er meget mere end dyre energibarer og proteinshakes – det handler om at få det optimale ud af helt almindelige fødevarer. Kosten er ikke et quick-fix til gode sportsresultater, men du kan optimere træningsudbyttet og præstationsevnen ved at spise rigtigt”, fortæller Lasse Kristian Suhr og Rikke Larsen supplerer:

”Ved at vælge den rigtige kost kan man blandt andet afkorte restitutionstiden og reducere risikoen for skader, når man træner hårdt. Det er derfor oplagt, at vores studerende finder praktikpladser i den professionelle sportsverden, hvor der er fuldt fokus på træningsoptimering.”