Genveje


Ida får erfaringer ved at arbejde med formidling i praksis Ida får erfaringer ved at arbejde med formidling i praksis

Navn: Ida Gisbøl Melander
Uddannelse: Natur- og kulturformidling, 2. semester
Alder: 23

Hvordan vil du beskrive uddannelsen for en, der ikke kender den?

Helt kort handler natur- og kulturformidling om at udvikle formidling, som skal give relevante oplevelser ved unikke seværdigheder. På uddannelsen får vi redskaber til at se potentialer i Danmarks natur og kulturarv, og vi får erfaringer på området ved at arbejde med det i praksis. Derfor hører det naturligt med til vores forløb om formidling, at vi erfarer, hvordan for eksempel museerne formidler, og at vi selv blive sat i situationer, hvor vi er formidlere. 

- Søg ind på natur- og kulturformidleruddannelsen
- Læs artiklen "Ny Metropol-uddannelse skal udvikle turismen i Danmark"

Hvorfor vil du være natur- og kulturformidler?

Alt hvad der rører sig omkring os selv og rundt omkring i verden, kan i min optik forklares ud fra vores kultur og naturarv. Med uddannelsen natur- og kulturformidler kan jeg bidrage til en større forståelse af verden omkring os på en måde, der ikke er belærende, men som en oplevelse. Det er fedt som formidler, når man kan skabe en oplevelse, der er spændende, relevant og oplysende.

Det er fedt som formidler, når man kan skabe en oplevelse, der er spændende, relevant og oplysende.

Ida Gisbøl Melander

Hvilke gode råd vil du give en, der overvejer at søge ind på uddannelsen?

Natur og kultur er to store begreber, og fagene favner bredt gennem uddannelsen. Derfor skal du være klar på at dykke ned i emner lige fra kvælstofkredsløbet til formidlingsteknikker og kulturhistorie. Uddannelsen er praktisk og kommer derfor til at prøve dine evner af fra starten. For mig er erfaringen med at lave fejl og ramme ved siden af uundværlig, når jeg skal lære at skabe en god oplevelse. Mit bedste råd er derfor at springe ud i de opgaver, som underviserne stiller.  

Hvad er dit bedste fag, og hvorfor?

Lige nu er jeg optaget af oplevelsesdesign. Det handler om måder at designe formidling gennem fx film, sociale medier, sprog og fortælling. Jeg er særlig optaget af, hvordan jeg bedst rammer forskellige målgrupper ved at finde de formidlingsformer, som når bedst ud til dem.

Hvor vil du gerne i praktik henne?

Jeg håber på at komme i praktik i en amerikansk nationalpark. Gennem mine egne ferier er jeg blevet imponeret over, hvordan USA formår at lave helstøbte oplevelsestilbud i deres nationalparker. Turisterne i USA's nationalparker kommer ikke alene, fordi det er en erklæret nationalpark, men fordi parkerne formår at udbrede viden om området, og de muligheder der er. Den viden vil jeg gerne tage med hjem til Danmark og bruge i udviklingen af de danske nationalparker.

Hvad vidste du ikke om uddannelsen?

Det, der er kommet mest bag på mig, er, at uddannelsen er bred og kan bruges mange forskellige steder. Jeg forbereder mig på at definere mit eget job, når jeg er færdig, fordi jeg oplever, at der ikke er mange jobs, der er direkte henvendt til uddannelsen endnu.  

Det bedste er, at en stor del, af det vi lærer, foregår i praksis. Vi er på kulturcentre, vi er i skoven - vi lærer ikke bare i klasselokalet.

Ida Gisbøl Melander

Kan du fortælle lidt om dit hold?

Vi er en meget blandet skare. Der er både nogle, der allerede har andre uddannelser, og andre der kommer direkte fra gymnasiet. Det er et hold, der rummer stor forskellighed, og det gør, at der kommer mange forskellige meninger og perspektiver i vores undervisning. 

Hvad er det fedeste ved uddannelsen?

Det bedste er, at en stor del, af det vi lærer, foregår i praksis. Vi er på kulturcentre, vi er i skoven - vi lærer ikke bare i klasselokalet. 

Hvad kræver det af personlige egenskaber at læse på natur- og kulturformidleruddannelsen?

For mig har det været en god ting at have gå-på mod og kunne modtage konstruktiv kritik, som jeg mener er to egenskaber, der vil udvikle mig til en bedre formidler. Derudover er det en fordel at kunne arbejde i grupper, da det er den mest dominerende arbejdsform på studiet.

Hvor arbejder du om 10 år?

Jeg kunne forestille mig, at jeg bruger min uddannelse til at udvikle regioner i Danmark, som endnu ikke fremhæver det, som er unikt for dem. Som natur- og kulturformidler kunne jeg medvirke til at sprede kendskabet til og styrke selvforståelsen i Danmarks yderområder.